Teamontwikkeling

Gedoe in je team is een goed idee

10 april 2024
Blogartikel
Deel dit artikel:

Als leidinggevende ben je je ervan bewust dat een goede samenwerking essentieel is voor het leveren van goede patiëntenzorg. Je hebt veel aandacht voor de communicatie in het team en zet je in om een harmonieuze samenwerking te realiseren. Maar wat nou als we je vertellen dat conflicten heel positief kunnen zijn voor een team?

Conflicten zijn waardevol

Je hebt het goed gelezen. Conflicten kunnen heel waardevol zijn voor een team. Mits het op de juiste manier wordt aangepakt. Lencioni, een expert op het gebied van leiderschap en teamdynamiek, stelt dat effectieve teams zich onderscheiden door hun vermogen om conflicten aan te gaan en te omarmen. We nemen je in dit blog graag mee in hoe een gezond conflict teams kan versterken en de zorgverlening kan verbeteren.

De bom barst

Regelmatig komen we in teams waar gesprekken uit de weg worden gegaan, uit angst voor een conflict. Dingen worden verzwegen, genegeerd en onder het tapijt geveegd. En dan gaat het broeien. Iets wat klein begon, wordt groter en groter. Totdat de bom uiteindelijk barst. En dat is nou precies wat je niet wilt. Want als de spanning zo ver is opgelopen dat de bom barst, is het niet meer zo makkelijk daar constructief mee om te gaan.

Gezonde conflicten

Met gezonde conflicten doelt Lencioni op openhartige discussies over meningsverschillen, het uitdagen van elkaars ideeën en het stellen van kritische vragen. Zonder dat het persoonlijk wordt. Met als doel duidelijkheid te creëren en samen tot de best mogelijke oplossing te komen.

Maar hoe doe je dat dan, een gezond conflict hebben…?

Randvoorwaarde is het hebben van onderling vertrouwen. Vertrouwen zorgt ervoor dat teamleden zich open en kwetsbaar op durven stellen. Als er vertrouwen is in een team worden conflicten niet langer als bedreigend ervaren. Daarvoor in de plaats komt het vertrouwen dat meningsverschillen normaal zijn. En dat ze kunnen bijdragen aan degroei en ontwikkeling van een team.  Ook de bereidheid naar elkaar te luisteren is belangrijk in een gezond conflict. Wees eens eerlijk… Hoe vaak gebeurt het niet dat je in een gesprek maar half luistert, omdat je in je hoofd al bezig bent met je reactie? Als je écht luistert, begrijp je beter wat er wordt gezegd. En dan kom je ook tot betere oplossingen.

Een paar concrete tips voor het realiseren van gezonde conflicten

  • Wees duidelijk over wat je verwacht van teamleden als er een conflict is. Zoals het respecteren van elkaars standpunten. Naar elkaar luisteren met de intentie elkaar te begrijpen. En het vermijden van persoonlijke aanvallen.
  • Geef het goede voorbeeld. Laat zien dat je zelf bereid bent open en eerlijk te discussiëren, verschillende standpunten te overwegen en compromissen te sluiten wanneer dat nodig is. En spreek collega’s aan als zij het tegenovergestelde laten zien. Zo creëer je een veilige omgeving waarin open kan worden gecommuniceerd.
  • Train je team in conflicthantering. Door je team te leren hoe ze constructieve feedback kunnen geven en ontvangen en hoe ze effectief en verbindend kunnen communiceren, wordt het voeren van gezonde conflicten steeds meer een vanzelfsprekendheid.

De sfeer verbetert!

Teams die in staat zijn op een gezonde en constructieve manier met conflicten om te gaan, werken per definitie beter samen. Doordat meerdere standpunten en ideeën op tafel komen, ontstaan betere en innovatievere oplossingen. Beslissingen worden weloverwogen genomen en er is meer draagvlak. Processen lopen soepeler en de sfeer verbetert. En dat is niet alleen merkbaar voor de collega’s in het team, maar ook voor de patiënt.

Wil je ook samen met je team werken aan een fijne werkomgeving? Bekijk dan eens onze geaccrediteerde teamtrainingen: ‘Verbinden als team’ en ‘Omgaan met Feedback‘. 

Meer blogartikelen

Volg KennisConnect op LinkedIn!

Wil je meer inspirerende verhalen lezen en ben je benieuwd wat ons bezig houdt bij KennisConnect? Volg ons dan op LinkedIn en blijf op de hoogte! We delen regelmatig nieuwe blogartikelen en interviews, onze kennis en onze ervaringen én informatie over ons uitgebreide trainingsaanbod.