geen woorden maar daden

Geen woorden, maar daden

Geen woorden, maar daden 879 1024 KennisConnect

Consistent en geloofwaardig leiderschap

Geen woorden, maar daden. Een belangrijk principe voor leiders in de zorg. Want met je daden lever je het bewijs. Maak je waar wat je hebt beloofd. Kortom, geef je het goede voorbeeld. En dat is wat medewerkers nodig hebben. Zodat ze weten dat er geen loze beloftes worden gedaan. En begrijpen wat er van hen wordt verwacht. Maar hoe consistent en geloofwaardig zijn jouw daden eigenlijk?

We begrijpen heus dat leiders niet zonder woorden kunnen. Met woorden geven we sturing, drukken we uit wat we belangrijk vinden en coachen we medewerkers. Maar communiceren doen we de hele dag. Niet alleen met woorden, juist ook met onze daden. Met de keuzes die we maken en het gedrag dat we laten zien. En daar zit de sleutel voor consistent en geloofwaardig leiderschap.

Geloofwaardigheid van leiders

De voorbeelden kennen we allemaal. De leidinggevende wil graag een open feedback cultuur. Dat is belangrijk voor de samenwerking, bepleit ze. Ze moedigt iedereen aan elkaar aan te spreken. Maar zelf geeft ze zelden feedback. En van feedback krijgen is ze eigenlijk ook niet gediend. De geloofwaardigheid van leiders in de zorg hangt niet alleen af van hun mondelinge betrokkenheid, maar veel meer van hun dagelijkse handelen en keuzes. En het gaat verder dan dat. Het is niet alleen een kwestie van geloofwaardigheid, maar het beïnvloedt ook de organisatiecultuur. Wanneer gedrag niet in lijn is met officiële boodschappen, kan dit leiden tot een gevoel van onzekerheid, onduidelijkheid en zelfs cynisme onder het personeel.

Consistentie tussen wat er wordt gezegd en wat er wordt gedaan

Als je als apotheker zegt dat je belang hecht aan betrokkenheid, maar nooit je gezicht laat zien, dan zijn je woorden niet in lijn met je daden. Je ervaart ‘gekonkel’ op de werkvloer. Je merkt dat het aan vertrouwen en motivatie ontbreekt. En je begrijpt er niets van. Want je ZEGT toch steeds hoe belangrijk betrokkenheid is? Medewerkers hechten veel waarde aan consistentie tussen wat er wordt gezegd en wat er wordt gedaan. Dat geldt overal, maar in de zorgbranche misschien nog wel een tikkie extra. Want in ons werk is vertrouwen een essentieel onderdeel van de relatie tussen patiënten, collega’s en leidinggevenden.

Hoe doe je dat, consistentie creëren?

Het is inmiddels duidelijk, consistentie in woorden en daden is belangrijk voor je geloofwaardigheid als leider en voor het creëren van een organisatiecultuur waarin iedereen tot z’n recht kan komen. Het kan het verschil betekenen tussen het leiden van een succesvolle, efficiënte organisatie waar mensen graag werken en een organisatie waarin de samenwerking stroef verloopt en er veel onvrede heerst. Maar hoe doe je dat dan, consistentie creëren? Een paar concrete tips voor het in lijn brengen van je woorden en daden.

  • De eerste is eenvoudig en complex tegelijk. Doe wat je belooft. Geef het goede voorbeeld. Laat zien welk gedrag je graag bij anderen ziet. En doe dat consequent. Dat vraagt voortdurende alertheid en bewustzijn op je eigen handelen. Dat is misschien intensief, maar de moeite waard. En ga je een keer de mist in? Dat kan iedereen gebeuren. Wees er open en eerlijk over. Stel je kwetsbaar op, zodat je collega’s dat ook durven doen. Dan kun je samen groeien.
  • Consistentie gaat niet alleen over je persoonlijke gedrag, maar ook over de omgeving die je creëert. Als betrokkenheid een belangrijke waarde is in je organisatie, maar er is geen kantine of andere ruimte waar medewerkers even informeel samen kunnen zijn, dan zijn je woorden niet in lijn met je daden.
  • En ook in je processen is consistentie belangrijk. Is klantvriendelijkheid één van je organisatiewaarden en worden assistenten afgerekend op de tijd die ze met een patiënt bezig zijn aan de balie of tijdens medicatieverificatie gesprekken, dan sla je de plank mis. Wees je dus bewust van de keuzes die je maakt in je processen en de signalen die je daarmee afgeeft.

Een mooi begin op weg naar geloofwaardig leiderschap

Kun je echt altijd consistent zijn in wat je zegt en doet? Waarschijnlijk niet. Volledig consistent zijn is natuurlijk een mooi streven. Maar het is al een eerste stap als je eens bewust kijkt naar de keuzes die je maakt. Zijn die in lijn met de dingen die je belangrijk vindt in je organisatie? Laat je het gedrag zien, dat je ook graag bij anderen terugziet? Parkeer je je auto, net als de assistenten, achteraan in plaats van op de plekken die voor patiënten bedoeld zijn? Hoe bewuster je je bent van je eigen gedrag en de impact daarvan op je organisatie, hoe beter je kunt bijsturen. En dat lijkt ons een heel mooi begin op weg naar consistent en geloofwaardig leiderschap.

Benieuwd naar ons aanbod voor wat betreft leiderschap? Kijk dan eens hier!

    Wij gebruiken cookies om het surfgedrag op de website te analyseren.