Interview

Interview met expert Arjan Boekweg

27 december 2021
Foto van Arjan Vierkant
Foto van Arjan Vierkant
Interview
Arjan Boekweg
Beherend Apotheker
Benu Apotheek Warnsveld

Interview met expert Arjan Boekweg

27 december 2021
Deel dit interview:

Arjan Boekweg (33) is een generalist, apotheker en vader van 2 mooie jongens. Zijn kracht zit echt in zijn brede kennis en voorliefde voor processen. Arjan voelt zich op veel plekken thuis. Hij heeft behoorlijk wat omzwervingen gemaakt door Nederland. Arjan is opgegroeid in Noord-Groningen, heeft gestudeerd in Groningen, gewoond en gewerkt in Den Bosch en Den Haag. Inmiddels woont hij nu 1,5 jaar met zijn gezin in Twello. En is hij sinds een paar maanden werkzaam als apotheker in Warnsveld. Plezier en samenwerken en een fijne sfeer zijn heel belangrijk voor hem. Want alleen dan kan Arjan met zijn team goede zorg leveren.

“Het is een balans tussen wat je geeft en wat je krijgt.”

Waar gaat jouw hart sneller van kloppen?

‘Vooral als ik dingen goed kan doen en daar waardering voor krijg. Dat is in de apotheek, wanneer we het werk goed kunnen organiseren. Terugkrijgen van collega’s en patiënten dat ze tevreden zijn. Dat doen we echt met z’n allen, ik kan en wil de apotheek niet in mijn eentje draaien. Dit is echt waar het voor mij om draait. Patiënten die snel en inhoudelijk goed geholpen zijn en hun waardering uitspreken. Daar krijg ik energie van, dat vind ik echt leuk! Ik ga vrij goed op het krijgen van waardering ;).’

Krijg je die waardering in de apotheek waar je nu zit?

‘Ja zeker. Ik krijg te horen dat patiënten blij zijn met hoe ze geholpen zijn. Fijn hoe we hebben meegedacht bijvoorbeeld. Gekeken hebben naar oplossingen. Maar er zijn ook genoeg mensen die aan de andere kant van het energiespectrum zitten hoor! Het is daarom ook belangrijk wanneer je in een proces zit, waar veel verandering gaande is dat je succesjes kunt vieren samen met het team. Dat je echt merkt dat de dingen ook beter gaan. Dat veranderingen ook voor verbetering zorgen. Anders voelt het als trekken aan een dood paard. Wij zitten nu bijvoorbeeld in de ontwikkeling richting papierloos werken en daarnaast de overgang naar een ander apotheeksysteem.’

“Span je maximaal in binnen de mogelijkheden.”

Jij hebt bij Pharmalead gewerkt. Merk je verschil in je werk als apotheker, nu je op een vaste plek zit?

‘Uiteindelijk is het doel hetzelfde: goede zorg leveren. In elke apotheek werk ik altijd om zo goed mogelijke zorg te leveren binnen de mogelijkheden. Ik zeg ook vaak tegen mijn team: “span je maximaal in binnen de mogelijkheden, dan krijg je voor elkaar wat het beste is voor de patiënt”.’

Wat is het verschil?

‘Ik zie deze baan in Warnsveld als een lange termijn project. Het verschil met Pharmalead is dat de druk hoger is, omdat je zo snel en zo goed mogelijk een klus moet klaren. Ik ben heel dankbaar voor de verschillende opdrachten die ik heb mogen doen. Daar heb ik ontzettend veel van geleerd.’

Wat is jouw expertise?

‘Ik ben een generalist. Ik ben nergens de beste in. Mijn kracht is dat ik van veel dingen weet hoe het werkt. Ik ben meer van het proces, dan de farmaceutische diepgang. Harmonie en waardering binnen een team vind ik erg belangrijk. Dat krijg ik ook vaak te horen in de verschillende apotheken waar ik gewerkt heb “het was fijn en gezellig samenwerken met jou”. Als apotheker heb je een leidinggevende functie, dat maakt het soms wel lastig.’

De juiste balans hierin zoeken dus?

‘Ja, die balans kan soms moeilijk zijn. Er moeten nu eenmaal beslissingen gemaakt worden en knopen doorgehakt. Dan kan het niet te gezellig zijn. Daar denk ik wel over na.’

“Door prettig met elkaar te werken, werk je samen en bereik je meer! Dan boek je als team resultaat.”

Kun je gezellig zijn als goede leidinggevende?

‘Ja precies! Dat hangt ook af van je rol in de apotheek op dat moment. Als beherend apotheker is die rol anders dan wanneer je een tijdelijk opdracht hebt in een apotheek. Bovenaan staat voor mij wel dat je prettig met elkaar moet werken, want dan werk je samen en bereik je meer! Dan boek je als team resultaat.’

Welk moment op je werk vergeet je nooit meer?

‘Ik heb in veel apotheken gewerkt. Daar heb ik veel meegemaakt. Ik kan er wel een boek over schrijven! Wat ik zeker een moment vind, die ik nooit vergeet, is dat er laatst een patiënt aan de balie stond die het gesprek ongevraagd aan het opnemen was met zijn telefoon. Toen ik dat zag, was ik zo verbaasd!’

Wat is voor jou een bijzonder moment in je carrière?

‘Een ontzettend leuke en leerzame tijd, was tijdens mijn opdracht in de apotheek in de Schilderswijk in Den Haag. Het was heel interessant om in zo’n multiculturele wijk te werken. Met zowel de patiënten als met het apotheekteam. De dingen waar ik daar tegenaan liep zijn zo anders dan ik gewend was. Cultuurverschillen en de taalbarrière zijn daar dagelijks aan de orde. Om dit samen met de andere zorgverleners aan te pakken en te verbeteren, is heel leuk! De samenwerking met de huisartsen was ook superfijn.’

De taalbarrière kan dus soms een extra uitdaging zijn?

‘Door de taalbarrière is het erg moeilijk om de uitleg over geneesmiddelen goed over te brengen aan de patiënt. Ondanks dat er in dat apotheekteam veel verschillende talen gesproken werden. Om daar een goed praktijkvoorbeeld van te geven; een patiënt gebruikt verschillende soorten bloeddruk geneesmiddelen. Zijn combinatie tablet voor de bloeddruk was niet leverbaar. Wel konden we de tablet splitsen. Na een uitgebreide uitleg, nam de patiënt de tabletten mee naar huis. Een paar weken later kwam er een boos telefoontje van de huisarts, dat zijn bloeddruk compleet ontregeld was. Bleek deze patiënt de tabletten niet genomen te hebben. Hij had van een andere tablet zelf de dosering opgehoogd. Dit soort situaties zijn dus lastig en daarin speelt de taalbarrière een grote rol.’

Hoe is dat afgelopen?

‘De huisarts heeft de medicatie van deze patiënt flink gesaneerd om van daaruit weer te gaan opbouwen. Dat bleek niet nodig, want na het saneren bleek de bloeddruk perfect. Dat was heel wonderlijk!’

Wat is dan de beste zorg in deze situatie?

‘In dit geval is het de vraag of het splitsen van de combinatietablet wel het beste was voor deze patiënt. Achteraf is het antwoord op deze vraag heel duidelijk! Zorg op maat is zo belangrijk.’

“Ik probeer binnen mijn mogelijkheden goede zorg te leveren”

Wat is je grootste ergernis?

‘Ik heb er moeite mee wanneer mijn verantwoordelijkheid als apotheker, mijn professionele autonomie overruled. Dat raakt mij en irriteert mij. Er moet duidelijk zijn wat je van elkaar verwacht en wanneer je tevreden bent over elkaar. Dat geldt voor de samenwerking met mijn team, maar ook voor de mensen waar ik voor werk. Afspraken nakomen vind ik belangrijk. Ik probeer binnen mijn mogelijkheden goede zorg te leveren. Wanneer er getrokken wordt aan mijn mogelijkheden, dan komt goede zorg in het geding. Dat vind ik erg vervelend.’

Wanneer mensen geen vertrouwen in je hebben?

‘Ja, dat vind ik belangrijk. Laatst had ik een patiënt aan de balie. Hij wilde exact weten in welke wet bepaalde regels stonden. Dat vind ik echt te ver gaan. Vertrouwen zit er ook in, dat ik bepaalde rugdekking krijg van bovenaf. Zoals nu bij BENU, een fijne plek, daar voel ik dat. Ik krijg het vertrouwen om aan de slag te gaan in deze apotheek. Bijvoorbeeld om het digitaal werken te introduceren in deze apotheek.’

Waar haal jij je inspiratie uit?

‘Ik heb geen farmaceutisch idool. Ik kom geregeld interessante mensen tegen of ik maak inspirerende situaties mee, waar ik dingen uithaal. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de KennisConnect training ‘Consultvoering’, die jullie laatst bij ons in de apotheek hebben gegeven. Daar heb ik echt hele mooie dingen uit opgepikt.’

Wat maakt je gelukkig?

‘Lekker cliché wat ik nu ga zeggen. Mijn gezin, we zijn allemaal gezond en kunnen leuke dingen doen. Ik heb geen hoger doel, hoewel ik mezelf niet altijd op dezelfde plek als apotheker zie werken. Ik heb niet echt een grote droom, maar ik ben niet ambitie loos hoor!’

“Het moet niet zo zijn dat je alleen maar aan het geven bent, want dan raak je uit balans”

Plezier maken?

‘Ja, met plezier naar mijn werk gaan en voldoening krijgen uit wat ik doe. Op het moment dat mijn werk veel energie kost, gaat het niet goed. Het is een balans tussen wat ik geef en wat ik krijg. Af en toe een beetje meer geven dan krijgen, dat is niet erg. Maar het moet niet zo zijn dat je alleen maar aan het geven bent, want dan raak je uit balans. Dan is het werkplezier weg. Dat werkt privé ook door. Dat hangt allemaal met elkaar samen.’

Wat wil je de lezer meegeven?

‘Zorg ervoor dat je prettig met elkaar samenwerkt in een fijne sfeer. Op die manier kun je de beste zorg leveren. Daar sta ik voor!

Wil je Arjan volgen? Dat kan op LinkedIn!

Wil jij ook met jouw apotheek en team aan de slag met de training ‘Consultvoering in de apotheek? Of een van onze andere teamtrainingen? Bekijk dan eens onze pagina met teamtrainingen. Wij denken graag met je mee voor de best passende training, aansluitend bij jouw wensen en behoeften.

Meer expert interviews

Volg KennisConnect op LinkedIn!

Wil je meer inspirerende verhalen lezen en ben je benieuwd wat ons bezig houdt bij KennisConnect? Volg ons dan op LinkedIn en blijf op de hoogte! We delen regelmatig nieuwe blogartikelen en interviews, onze kennis en onze ervaringen én informatie over ons uitgebreide trainingsaanbod.