Interview

Interview met expert Ellen Kruize-Kok

28 februari 2022
Foto van Ellen Kruize Kok
Foto van Ellen Kruize Kok
Interview
Ellen Kruize-Kok
Communicatieadviseur en auteur
TBR

Interview met expert Ellen Kruize-Kok

28 februari 2022
Deel dit interview:

Ellen Kruize-Kok (34) heeft om medische redenen een bijzondere carrière bewandeld in de farmacie. Van apothekersassistent naar een eigen uitzendbureau en van communicatieadviseur tot auteur. Ze leert ons dat het leven niet altijd komt zoals je wenst dat het komt. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen geluk.

“Pluk de dag. Geniet van het leven. Jij bent degene die aan de knoppen draait!”

Wie ben je?

“Ik ben Ellen. In 2004 nam ik voor het eerst een kijkje aan de ‘apothekersassistent-kant’ van de balie in de apotheek. Dat was heel bijzonder. Achter de schermen was alles zo anders dan dat ik mij had voorgesteld. Vanaf dat moment was ik verkocht: ik wilde apothekersassistent worden. Ik ben de opleiding gaan doen in Groningen en daarna gaan werken in de apotheek. Na 6 jaar werken had ik behoefte aan meer uitdaging. Ik ben de opleiding tot medisch secretaresse gaan volgen. Een enorme pré in de apotheek, omdat ik de farmaceutische terminologie nu pas écht begreep. In 2013 kreeg ik bekkeninstabiliteit als gevolg van mijn zwangerschap. Helaas was dat het abrupte einde van mijn carrière in de apotheek. Ik kon niet meer staan en kwam in een scootmobiel. Wat nu?!”

Dat lijkt me heftig! Na 8 jaar je droombaan op moeten geven…

“Ja, dat was het ook. Je wordt dan gedwongen na te denken over de vraag ‘wat kan ik nog wél?’ Het heeft ervoor gezorgd dat ik in 2015 mijn eigen uitzendbureau in de farmacie heb opgericht. Dat ging zo goed, dat ik ervan schrok. Naast moeder zijn, runde ik ineens een goedlopend bedrijf. Dat was best intens! Tijdens het ondernemen ontdek je wat wel en niet bij je past. Zo ben ik erachter gekomen dat mijn passie in de zorg ligt. Daarnaast vind ik marketing en communicatie ontzettend leuk en hou ik ervan om mensen met elkaar te verbinden. In mijn toenmalige bedrijf liep ik leeg op het ‘koehandel’-element en dat is de reden dat ik mijn goedlopende bedrijf heb verkocht. In de periode daarna ben ik op zoek gegaan naar wat ik echt wil én wat ik fysiek nog kan. Ik zat destijds namelijk nog in een scootmobiel.”

Hoe gaat het nu met je?

“Ik ben super trots dat ik 8 kilometer kan lopen! Zware dingen tillen dat kan ik niet, maar er zijn genoeg mensen om mij heen die me daarbij helpen.”

“Mijn missie is om de zichtbaarheid van de apotheek op de kaart te zetten.”

Heel mooi om te horen dat dit alles je ook veel gebracht heeft!

“Jazeker! Mijn missie is om de zichtbaarheid van de apotheek op de kaart te zetten. Een aantal jaren geleden wilde geen enkele apotheek zichtbaar zijn. Gelukkig is dat nu helemaal anders. Nog steeds is er veel winst te behalen op dit vlak. Apothekers en apothekersassistenten kunnen hun verhaal vertellen. Op die manier weten mensen ook wat er achter de balie in de apotheek gebeurt. Dat is echt heel belangrijk!”

Laten zien wat je meerwaarde is als apothekersassistent!

“Precies. Assistenten zijn over het algemeen bescheiden en liever op de achtergrond. Ze schreeuwen hun kennis liever niet van de daken. Apothekersassistenten denken analytisch, zijn heel precies en hebben heel veel kennis. Het is zo belangrijk om verhalen te delen met de buitenwereld, zo komt er meer begrip en inzicht in ons vak.”

Van de belevenissen in de apotheek zouden we een boek kunnen schrijven. Iets wat ik meerdere apothekers wel eens heb horen zeggen. En jij hebt dat gedaan.

“Aan materiaal voor het boek geen gebrek, ik moest zelfs kiezen. In mijn boek staan de verhalen die me echt aan het hart gaan. Er komt een beweging op gang door mijn boek, enorm leuk om mee te maken.”

“Zorg verlenen is iets wat in je hart zit.”

Wat is het doel van je boek “Educated drugdealer”?

“Mensen een kijkje geven achter de balie in de apotheek. De meerwaarde van de apotheek laten zien. Letterlijk een ‘boekje’ opendoen over de apotheek. Dat maakt het ook wel spannend. Wat zullen de reacties zijn? De toekomst van de apotheek gaat er heel anders uitzien. De technologie moeten we omarmen, maar we zullen nooit zonder menselijk contact kunnen in de apotheek. Zorg verlenen is iets wat in je hart zit. Een patiënt helpen kun je alleen doen door die persoon te zien als mens, door goed te luisteren.”

Heel bewonderenswaardig, hoe jij jezelf van alles hebt geleerd!

“Als ik iets doe, dan stort ik me daar volledig in. Zo heb ik ook zelf mijn eigen boek uitgegeven. Een flinke klus om dat uit te zoeken maar nu ben ik professioneel uitgever!”

“Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken. Dat is natuurlijk ook wat een apothekersassistent de hele dag doet. Een hele verantwoordelijke functie met een grote meerwaarde voor de patiënt. Als apothekersassistent ben je geneesmiddelexpert. Je hebt te maken met geneesmiddelen, dat is al risicovol. En dan moet je de informatie ook nog goed over weten te brengen aan de patiënt. De goede samenwerking tussen apotheker en apothekersassistent draagt daar enorm aan bij. Er zit een groot verschil in opleidingsniveau, maar ook in praktische kennis. Durf elkaar om hulp te vragen, dat is ontzettend belangrijk.”

Communicatie naar de patiënt is belangrijk, maar ook tussen de apotheker en apothekersassistent.

“Jazeker! Je eigen gedrag en houding zijn hierbij essentieel. Ik heb als jonge assistente veel te maken gehad met agressie. Op zo’n moment sloeg ik vaak dicht. Je trekt je dan op aan meer ervaren assistenten en de apotheker. Het is fijn als zij voor je opkomen.  Je hebt elkaar dan nodig als apotheker en assistent.”

“In mijn boek besteed ik ook aandacht aan agressie in de apotheek. Dat moet echt veranderen. In het boek staan de eerste 100 reacties op de vraag ‘Heb je wel eens te maken met agressie in de apotheek?’. Heel bijzondere verhalen.”

“Het is ook belangrijk dat je je inleeft in de patiënt en dat je vanuit dat perspectief handelt.”

Er valt ook nog veel winst te behalen door je bewust te zijn van je eigen houding en gedrag in de communicatie naar patiënten toe. Daar staan wij in onze trainingen altijd bij stil.

“Mooi, daar heb je als apothekersassistent/apotheker ook echt zelf invloed op! Wederzijds respect is hierin heel belangrijk. Je mag je grenzen aangeven en je niet te laten behandelen als vuil. Maar het is ook belangrijk dat je je inleeft in de patiënt en dat je vanuit dat perspectief handelt. In mijn boek komen de mooie en minder mooie kanten van de apotheek naar voren. Op deze manier weten studenten farmacie of apothekersassistenten waar ze voor kiezen.”

Waar gaat jouw hart sneller van kloppen?

“Ik word echt heel enthousiast van mijn werk. Mensen met elkaar in contact brengen, verbinden en elkaar te versterken. Daar word ik heel erg blij van.”

Weer het verbinden van mensen!

“Ja, aandacht voor elkaar. Niet alleen maar serieus. Ook lol maken. In het leven moet je plezier maken, dat is belangrijk. In mijn huidige werk als communicatieadviseur kijk ik altijd eerst naar wie ik voor me heb, het is zo belangrijk om iemand te leren kennen. Wat ik nu doe is totaal anders dan het vak apothekersassistent. Wat ik mis is de directe feedback van patiënten. Als ik nu iets schrijf dan moet ik heel lang wachten op feedback. Terwijl je in de apotheek direct weet wat de patiënt ervan vindt.”

Wat is jouw grappigste of leukste moment in je carrière?

“De manier waarop patiënten vragen stellen of namen van geneesmiddelen uitspreken. Zo was er eens een mevrouw die paracetamol/cocaïne wil kopen. Of een patiënt die haar vaginale ovule had opgegeten. Of iemand die een zetpil in z’n oor had gestopt bij oorpijn. Eigenlijk is dat heel schrijnend.”

Wat is je grootste droom?

“Ervoor zorgen dat mijn twee kinderen een mooi leven hebben. Ze hoeven niet altijd gelukkig te zijn, maar wel een mooi leven hebben. Mijn kinderen zijn echt het allerbelangrijkste in mijn leven. Dat is waar het om gaat. En gezondheid natuurlijk, dat is alles waard. Ik heb zelf ervaren hoe het is om in minder goede gezondheid te zijn.”

Je bent echt een doorzetter. Hoe jij vanuit jouw situatie kijkt naar ‘wat kan ik nog wél’.

Dat vind ik echt leuk om te horen, dankjewel! Pluk de dag. Geniet van het leven. Jij bent degene die aan de knoppen draait! Maak plezier, maak het mooi.

Nieuwsgierig naar het boek van Ellen? Kijk dan hier!

Wil je zelf leren omgaan met lastige situaties in patiëntgesprekken? Zodat je op een professionele manier kunt reageren, zonder jezelf of anderen in gevaar te brengen? Bekijk dan onze training: ‘Omgaan met agressie‘. Tijdens deze training gaan we samen verschillende soorten agressie bekijken en bespreken we hoe je daar het beste op kunt reageren. Ook leer je hoe je lastige situaties kunt voorkomen en hoe je beter kunt communiceren om patiënten te kalmeren. 

Meer expert interviews

Volg KennisConnect op LinkedIn!

Wil je meer inspirerende verhalen lezen en ben je benieuwd wat ons bezig houdt bij KennisConnect? Volg ons dan op LinkedIn en blijf op de hoogte! We delen regelmatig nieuwe blogartikelen en interviews, onze kennis en onze ervaringen én informatie over ons uitgebreide trainingsaanbod.