Teamontwikkeling

Je team meekrijgen in een verandering doe je zo!

3 juli 2023
Blogartikel
Deel dit artikel:

We leven en werken in een snel veranderende omgeving. Dat is ook in de apotheek voelbaar. Zijn we net gewend aan een nieuwe situatie, staat ons de volgende verandering alweer te wachten. Voor apothekers is het hard werken om het team steeds opnieuw mee te krijgen. Want dat is nog niet zo gemakkelijk…

Gewoontedieren

Mensen zijn gewoontedieren. ‘Het gaat toch goed zo, waarom moet het dan ineens weer anders’, is vaak de eerste reactie bij voorgestelde veranderingen. En verandering roept angst op. Angst voor het onbekende. Of voor gezichtsverlies. Want wat als ik het niet kan?

Als apotheker of leidinggevende kunnen we het geheel vaak beter overzien

Of we zijn al een aantal stappen verder in het proces. Overtuigd van het belang van de verandering, proberen we het team om te praten. We leggen eindeloos uit waarom we moeten veranderen en dragen praktische oplossingen aan voor de bezwaren die op tafel komen. We oordelen over de houding van het team en luisteren allang niet meer écht. Als je dit herkent, ben je in de valkuil van de reparatiereflex terecht gekomen. Een reflex die naar boven komt als we ons verantwoordelijk voelen voor het oplossen van een probleem of het realiseren van een verandering. En dus gaan we overtuigen en adviseren. We proberen te repareren wat er te repareren valt. Maar helaas, vaak zonder succes.

Maar ik bedoel het zo goed…

Ja klopt. Vaak hebben we een heel goede intentie als we anderen proberen aan te zetten tot verandering. We zien allang wat het de ander, of de samenwerking, gaat opleveren en willen ze het liefst eigenhandig in de juiste richting duwen. Maar duwen en trekken heeft geen zin. Een sturende stijl, die vaak voortkomt uit een reparatiereflex, is ineffectief. Het zorgt er namelijk voor dat de ander zich niet begrepen voelt en in de verdediging gaat. En dat werkt tegen je als je doel is mensen te helpen veranderen.

Ja, ik doe het! Of nee, toch niet…

Vaak zijn mensen ambivalent als het om veranderen gaat. Enerzijds willen we veranderen, anderzijds ook niet. Er ontstaat een innerlijk conflict. We zien de voordelen, maar ook de nadelen. En dan is het veilig om de voorkeur te geven aan blijven doen wat je altijd deed. Ambivalentie is normaal bij verandering. Een goed teken eigenlijk, want voordat er ambivalentie was, was er alleen de status quo. Iemand die ambivalent is, overweegt verandering, maar hinkt nog op twee gedachten. Omarm het daarom, als je ambivalentie ziet bij veranderingen in je team en zie het als een eerste stap op weg naar de gewenste verandering.

“Mensen veranderen eerder door de redenen die ze zelf hebben ontdekt en benoemd, dan door de redenen die door anderen zijn benoemd – Blaise Pascal”

Maar hoe kun je ze dan helpen? Goede vraag! Een klassieke denkfout is dat mensen wel veranderen als ze de reden begrijpen. Maar mensen veranderen pas als ze zelf het belang van de verandering inzien. Stel je voor, je hebt een patiënt aan de balie voor wie het trouw nemen van medicatie van groot belang is. Je begint een pleidooi om de patiënt te overtuigen van de noodzaak en de gevolgen als de medicatie niet wordt genomen. Natuurlijk heb je gelijk. Maar dat wil nog niet zeggen dat je de patiënt ook overtuigd. Want die heeft zo zijn eigen redenen voor z’n gedrag. Wat vaak beter werkt is het gesprek aangaan met de patiënt. Nieuwsgierig zijn en oprecht luisteren naar zijn of haar overwegingen. En open vragen stellen, want daarmee stimuleer je de patiënt bij zichzelf na te gaan waarom hij of zij wil veranderen.

Versterk de eigen motivatie

Motiverende gespreksvoering kan je hierbij helpen. Het is een op samenwerking gerichte gespreksstijl die iemands eigen motivatie en bereidheid tot verandering versterkt. Mensen raken eenvoudigweg het meest overtuigd van wat ze zichzelf horen zeggen. En dat is ook niet zo gek, want autonomie is een basisbehoefte van de mens. We hebben graag zelf de regie over ons leven. Het is daarom belangrijk je gesprek zo te voeren dat mensen al pratend zelf tot de verandering komen, die past bij hun eigen waarden en behoeften.

Zo zet je de eerste stappen

Wil je hier eerste stappen mee zetten, dan kunnen de volgende vragen je wellicht helpen:

  • Waarom zou je willen veranderen?
  • Hoe zou je deze verandering aan kunnen pakken?
  • Wat zijn de drie belangrijkste redenen om te veranderen?
  • Hoe belangrijk is deze verandering voor je en waarom?

Dichter bij verandering

Het ontlokken van zelfmotiverende uitspraken is een belangrijke eigenschap van motiverende gespreksvoering. Omdat deze uitspraken de intrinsieke motivatie en het zelfvertrouwen versterken. En als je dit op empathische wijze en vanuit acceptatie van de ander en de samenwerking doet, dan voer je heel andere gesprekken met patiënten en teamleden. Gesprekken die je aanzienlijk dichter bij verandering brengen.

Heb je hulp nodig of wil je een keer vrijblijvend met ons sparren over wat jouw team nodig heeft? Neem dan gerust contact met ons op! Je kunt ons bereiken door te bellen of een whatsapp te sturen naar ons telefoonnummer: 0529-224009. Stuur je liever een e-mail? Dat kan via: info@kennisconnect.nl 

 

Meer blogartikelen

Volg KennisConnect op LinkedIn!

Wil je meer inspirerende verhalen lezen en ben je benieuwd wat ons bezig houdt bij KennisConnect? Volg ons dan op LinkedIn en blijf op de hoogte! We delen regelmatig nieuwe blogartikelen en interviews, onze kennis en onze ervaringen én informatie over ons uitgebreide trainingsaanbod.