Kwaliteit in de apotheek

Auteur: Rianne Schrijver MSc, apotheker

Medicatieveiligheid in de apotheek

Het is vrijdagmiddag 5 uur. Aan de balie loopt het lekker door. Jij en je team ruiken het weekend al. Dan komt er een passant binnen. Meneer is op vakantie in de buurt en komt met een recept voor antibiotica en ibuprofen. Je hoort je assistent zuchten. Deze meneer weet zelf niet goed welke medicatie hij gebruikt. Het LSP lijkt ook niet mee te werken. Met als gevolg dat er een onvolledig overzicht is van welke medicatie in gebruik is. Naar intoleranties wordt al helemaal niet gevraagd.

Hoe zorg je voor een volledig medicatieoverzicht van deze meneer? Staat er een protocol ‘passanten’ in het kwaliteitshandboek?  Hoe zorg je ervoor dat je team in ziet dat het bij passanten erg belangrijk is alle informatie over geneesmiddelen, intoleranties en contra indicaties te achterhalen? Hoe zorg je ervoor dat het team weet waar ze de informatie kunnen vinden? Hoe zorg je ervoor dat het kwaliteitshandboek gedragen wordt door het hele team? In dit voorbeeld ligt een heel groot risico voor de patiëntveiligheid. Wat als deze meneer toch acetylsalicylzuur gebruikt, een intolerantie heeft voor penicillines of geen maagbeschermer gebruikt.

Het nut en de noodzaak

Bewustwording creëren bij apothekersassistenten rondom de risico’s van medicatie- processen in de apotheek is essentieel. We kennen het allemaal in de apotheek. De administratieve last wordt steeds hoger, het team voelt dat ze steeds meer ‘moeten’ in korte tijd en als apotheker weet jij even niet meer hoe je ervoor moet zorgen dat je draagvlak creëert. Hoe zorg je ervoor dat medicatieveiligheid onder de aandacht blijft. Ik heb ervaring als beherend apotheker. Het is een uitdaging om je team te blijven betrekken bij de afspraken, regels en instructies die er zijn in de apotheek. Door tijdgebrek, maar ook bedrijfsblindheid, lukt het niet altijd om dit voor elkaar te krijgen. 

Niet alle ‘regeltjes’ zijn zinloos, dat weet jij als apotheker maar al te goed. Hoe overtuig jij je team daarvan? Hoe zorg je ervoor dat je team zich bewust wordt van het nut? Hoe gaan ze de noodzaak voelen? Jouw team moet het nut zien en de noodzaak voelen van de handelingen die zij uit ‘moeten’ voeren. Jullie hebben als team immers hetzelfde doel: het zo veilig en goed mogelijk voor de patiënt regelen.

Risico’s en vertaalslag naar de praktijk

Werken met medicatie is een kwetsbaar, foutgevoelig en risicovol proces. Door toenemende tijdsdruk kunnen sommige handelingen een nadelig effect hebben op de patiëntveiligheid.  In onze geaccrediteerde kwaliteitstraining risico’s en de vertaalslag naar de praktijk, gaan we met je team aan de slag. We laten het apotheekteam het nut zien en de noodzaak voelen van de handelingen die ze verrichten. Bewustwording rondom de risico’s van verschillende medicatieprocessen. We laten het team meedenken in ‘waar gaat het mis’ en ‘hoe zou dit beter kunnen’. Kortom aan de slag met de risico’s rondom medicatieveiliheid in de apotheek!

De apothekers van KennisConnect ontwikkelen trainingen, e-learnings en audits voor professionals in de zorg.  Al onze trainingen hebben een praktisch, informatief en uitdagend karakter. Wij geloven er namelijk in dat zorgprofessionals pas écht in beweging komen als ze zelf nut & noodzaak van (medicatie)processen inzien. Dit is noodzakelijk voor het borgen van de kwaliteit in zorgprocessen. Hoe we dit doen? Door de theorie samen te laten komen met praktijkvoorbeelden. Van die stoel af en aan de slag; de kracht ligt immers in het doen! De kracht ligt bij de zorgprofessional.



Meer informatie aanvragen?Laat hier uw gegevens achter en we nemen zsm contact met u op.