Apotheekteam

Metformine, 2x per dag, ja toch?

5 juli 2024
Blogartikel
Deel dit artikel:

Als assistent in een ziekenhuisapotheek heb je er regelmatig mee te maken: opname – en ontslaggesprekken met patiënten. Deze medicatieverificatie gesprekken vormen een belangrijk onderdeel van je dagelijks werk. Het is aan jou om in korte tijd de informatie inzichtelijk te krijgen die je nodig hebt om de beste zorg te kunnen verlenen. Bovendien wil je zo goed mogelijk aansluiten bij de behoefte van de patiënt.

Het is belangrijk om opname- en ontslaggesprekken zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ze hebben grote impact op de kwaliteit van de behandeling, het herstel en het welzijn van de patiënt. Maar de gesprekken worden regelmatig bemoeilijkt door een hectische omgeving, tijdsdruk of de persoonlijke situatie van de patiënt. En onder druk van de klok of de haast bij je patiënt, die niet kan wachten tot ‘ie het ziekenhuis mag verlaten, haal je niet het optimale uit het gesprek.

Haastige spoed…

Het overkomt ons allemaal wel eens. Je voelt je opgejaagd en stelt suggestieve vragen: ‘Metformine 2x per dag en metoprolol 1x per dag, toch?’ hoor je jezelf zeggen. Zonder na te denken beantwoordt de patiënt je vragen met het meest voor de hand liggende antwoord: ja. En daarmee neem je genoegen. Met als risico dat de patiënt de medicatie anders gebruikt, zonder dat jij het door hebt. Of je vergeet tijdens het gesprek te vragen of er medicatie wordt gebruikt. Blijkt de patiënt achteraf ibuprofen te nemen…

Tijdens een opname- of ontslaggesprek wil je je zelfverzekerd en bekwaam voelen. Je wilt de rust bewaren en ervaren dat je de regie hebt over het gesprek. Je wilt de juiste informatie naar boven halen, terwijl je in verbinding bent met je patiënt. Kortom, je wilt op professionele en effectieve wijze volledige medicatieverificatie gesprekken voeren.

In onze training Medicatieverificatie: gespreksvoering bij opname en ontslag in het ziekenhuis gaan we hiermee aan de slag. We nemen de KNMP-richtlijn Consultvoering als uitgangspunt. Deze richtlijn helpt zorgprofessionals bij het voeren van een gestructureerd gesprek. Door steeds dezelfde structuur te hanteren, creëer je duidelijkheid en houvast voor jezelf en dat zorgt voor regie en vertrouwen.

Bij KennisConnect zijn we ook groot voorstander van het stellen van open vragen. Vragen als: ‘Hoe gebruikt u uw medicatie?’ of ‘Welke geneesmiddelen of supplementen gebruikt u nog meer?’ leveren vaak cruciale informatie op. Wat je te allen tijde wilt voorkomen is dat je de gaten zelf invult en dus werkt met informatie waarvan je niet weet of die klopt. Luisteren om te begrijpen, in plaats van om te kunnen reageren, is daarbij essentieel.

Help, er zijn emoties in het spel

Aan het inspelen op de gemoedstoestand van de patiënt, besteden we in onze trainingen ook veel aandacht. Wanneer een patiënt gehaast lijkt, helpt het om duidelijk aan te geven hoelang het gesprek zal duren en hen te vragen naar eerdere informatie die ze hebben gekregen of wat ze specifiek willen weten. Er kunnen ook emoties in het spel zijn. Patiënten zijn bang, verdrietig of misschien zelfs boos. Dat maakt het niet altijd gemakkelijker, maar ook in die situatie is het belangrijk dat je boodschap goed overkomt. Soms voer je een gesprek dan op gevoel, maar je kunt ook leren hoe je in die situaties tot de kern komt. Samen met een trainingsacteur, die zelf ook apotheker is en goed bekend met medicatieverificatie, oefenen we in onze trainingen hoe je dit zo goed mogelijk kunt doen.

Al deze dingen helpen je vol zelfvertrouwen in de praktijk aan de slag te gaan met het voeren van opname- en ontslaggesprekken die je de informatie opleveren die je nodig hebt om de beste zorg te verlenen. En dat is waar we het voor doen.

Wil je op professionele en effectieve wijze volledige medicatieverificatie gesprekken voeren of wil je graag meer informatie? Bekijk dan onze incompany training: ‘medicatieverificatie: gespreksvoering bij opname en ontslag in het ziekenhuis‘.

Meer blogartikelen

Volg KennisConnect op LinkedIn!

Wil je meer inspirerende verhalen lezen en ben je benieuwd wat ons bezig houdt bij KennisConnect? Volg ons dan op LinkedIn en blijf op de hoogte! We delen regelmatig nieuwe blogartikelen en interviews, onze kennis en onze ervaringen én informatie over ons uitgebreide trainingsaanbod.