Werken in de eerste lijn is heel dynamisch. In de apotheek komen veel mensen medicatie ophalen voor zichzelf of iemand anders. Dit geldt voor nieuwe medicatie, maar ook voor herhaalmedicatie. Achter de schermen gebeurt er veel. Dit vergt een goede logistiek en procesbeheersing. Als apotheker probeer je te voldoen aan de normen voor certificering. Maar hoe betrek je je team hierbij? Hoe zorg je ervoor dat de kwaliteitsnormen worden nageleefd? En hoe zorg je voor voldoende kennis en bewustwording binnen je team? Op deze pagina komen een aantal specifieke geaccrediteerde trainingen aan bod voor openbare apotheken.
Mogelijk met StiPCO subsidie
Apothekersassistenten spelen een belangrijke rol bij het signaleren en bespreken van problemen bij medicatiegebruik. Hoe voer je een effectief gesprek? Hoe werkt communicatie? En hoe categoriseer je vragen? De training is opgezet aan de hand van de KNMP-richtlijn Consultvoering en de TRIAGE-methode.
Doel kwaliteitstraining
Praktische informatie
Voor wie: apothekersassistenten en farmaceutisch-consulenten
Duur: 2,5 uur
Maximaal aantal deelnemers per training: 20
Mogelijk met StiPCO subsidie
Deze training gaat over werken met geneesmiddel doseer systemen (GDS). In de training gaan apothekersassistenten aan de slag met het onderzoeken van de risico’s van het GDS-proces aan de hand van een risico-analyse. Wat zijn de kritische stappen? Wat is het belang van deze stappen? En wat is de invloed van jouw handelen voor de medewerkers van een zorginstelling? We behandelen de theorie aan de hand van praktijkgerichte casuïstiek.
Doel kwaliteitstraining
Praktische informatie
Voor wie: apothekersassistenten en farmaceutisch-consulenten
Duur: 2,5 uur
Maximaal aantal deelnemers per training: 20
Accreditatie: V&VN 3 punten, Kabiz 3,5 punten
Mogelijk met StiPCO subsidie
Jaarlijks worden ongeveer 237 miljoen recepten afgeleverd. Fouten leiden tot een onjuiste terhandstelling. In deze training kwaliteitsdenken gaan apothekersassistenten aan de slag met het onderzoeken van de risico’s van het proces receptverwerking. Dit gebeurt aan de hand van een risico-analyse. Wat zijn de kritische stappen? Wat is het belang van deze stappen? En wat is de invloed van jouw handelen voor de patiëntveiligheid? We behandelen de theorie met behulp van een interactief vloermodel.
Doel kwaliteitstraining
Praktische informatie
Voor wie: apothekersassistenten en farmaceutisch-consulenten
Duur: 2,5 uur
Maximaal aantal deelnemers per training: 20
Accreditatie: V&VN 3 punten, Kabiz 3,5 punten
Mogelijk met StiPCO subsidie
In deze training kwaliteitsdenken gaan apothekersassistenten aan de slag met het onderzoeken van de risico’s van onjuiste medicatieoverdracht. De training is ook geaccrediteerd voor verpleegkundigen, dus zij kunnen ook aanschuiven.
Doel kwaliteitstraining
Praktische informatie
Voor wie: verpleegkundigen, verzorgenden en apothekersassistenten.
Duur: 2,5 uur
Maximaal aantal deelnemers per training: 20
Accreditatie: V&VN 3 punten, Kabiz 3,5 punten
Binnen het team
Heb je het gevoel dat je continu het voortouw moet nemen? Dat er spanning en weerstand in het team ontstaat nadat jij een nieuwe procedure hebt aangekondigd? En dat jouw team niet volledig in zijn kracht staat? Zo ja; je bent niet de enige! Veel
apothekers herkennen zich hierin. Een team aansturen is niet iets waar je voor hebt gestudeerd. Het komt er ‘zomaar even’ bij.
Doel teamtraining
Praktische informatie
Voor wie: apotheekteams
Modules: serie van 6 module, per module af te nemen
Duur: 2,5 uur per module
Accreditatie: Kabiz in aanvraag
Hoe herken je dat iemand slikproblemen heeft? Wat zijn de oorzaken? Welke gevolgen kunnen slikproblemen hebben? En hoe kun je veilig medicatie toedienen?
Het herkennen van slikproblemen bij cliënten is essentieel voor het borgen van medicatieveiligheid.
Doel e-learning
Praktische informatie
Voor wie: apothekersassistenten.
Duur: 2,5 uur
In de (ziekenhuis)apotheek heb je steeds meer te maken met patiënten die een maagverkleining hebben ondergaan. Wat adviseer je patiënten die een maagverkleining hebben ondergaan? Welke medicatie mogen zij wel of niet nemen? Welke toedieningsvormen kun je beter vermijden?
Doel e-learning
Praktische informatie
Voor wie: apothekersassistenten en farmaceutisch-consulenten
Duur: 2,5 uur
Accreditatie: Kabiz 3 punten