Teamtraining - kennis & kunde

Consultvoering: gespreksvoering in de apotheek

Afbeelding KennisConnect training consultvoering gespreksvoering in de apotheek

Voor wie

Wil je meer informatie over deze training?

Heb je interesse in onze training, wil je even sparren over jouw situatie of ben je op zoek naar meer informatie? Laat dan je gegevens achter via het contactformulier. We komen graag met je in contact en denken met je mee!

Informatie over deze training

Consultvoering: gespreksvoering in de apotheek

Veel patiënten zien de apotheek alleen als een uitgiftepunt voor geneesmiddelen. Een plek waar ze eigenlijk zo snel mogelijk weer weg willen. Zonde en een gemiste kans, want de apotheek biedt zorg! Maar hoe maak je patiënten duidelijk welke dienstverlening je biedt? Ons antwoord: door nóg meer in gesprek te gaan en aan te sluiten bij de behoeften van de persoon die tegenover je staat aan de balie. En dit hoeft echt niet meer tijd te kosten!

De KNMP-richtlijn Consultvoering biedt handvatten voor het voeren van een gestructureerd gesprek. Door het implementeren van deze methode betrekt de zorgprofessional de apotheekbezoeker actief bij het gesprek en ontstaat er een dialoog in plaats van de standaard riedel. Dat zorgt er niet alleen voor dat de patiënt zich gehoord voelt, het maakt jouw werk ook nog eens veel leuker!

Leerdoelen

Na de training heb je:

1. Inzicht in jouw manier van communiceren met de patiënt

  • Je begrijpt het nut en de noodzaak rond het stellen van open vragen
  • Je bent je bewust van het belang van een dialoog met de patiënt in plaats van een eenzijdige informatieoverdracht.

2. Kennis van de KNMP-richtlijn Consultvoering

  • Je begrijpt hoe de richtlijn Consultvoering is opgebouwd en hoe je deze toe kunt passen in de praktijk

3. Vaardigheden voor het voeren van een goed consult

  • Je ontwikkelt het vermogen om de apotheekbezoeker actief bij het gesprek te betrekken
  • Je ontwikkelt het vermogen om een gestructureerd gesprek te voeren, inclusief het stellen van open vragen en actief luisteren
  • Je bent in staat om een collega feedback te geven op zijn of haar farmaceutisch consult

Opbouw training

Je doet een online voorbereiding met kleine opdrachten. Dit doe je thuis en duurt ongeveer 1,5-2 uur. Tijdens het praktijkgedeelte van de training maken we de vertaalslag van je kennis naar de patiënt. Zo kun je de kennis direct toepassen als je de volgende dag weer naar je werk gaat. Het praktijkgedeelte duurt 2,5 uur. We vullen de avond met een kleine hoeveelheid theorie, het bespreken van de voorbereidende opdracht en we gaan aan de slag met casuïstiek. 

Wil je meer weten over de richtlijn Consultvoering? Kijk dan op de website van KNMP.

Heb je interesse in onze training?

Heb je interesse in onze training? Of wil je meer informatie of gewoon even sparren? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We horen graag waar je naar op zoek bent en denken met je mee! Je kunt ons bereiken door te bellen of een whatsapp te sturen naar ons telefoonnummer: 0529-224009. Stuur je liever een e-mail? Dat kan via: info@kennisconnect.nl of vul ons contactformulier in. Dan nemen we je zo snel mogelijk contact met je op.

Bekijk al onze teamtrainingen

Training
Bloedverdunners (anticoagulantia) zijn risicovolle geneesmiddelen die vaak voorgeschreven zijn aan kwetsbare patiënten. In de praktijk blijkt dat huisarts en apotheek informatie vanuit de specialist vaak als ‘waar’ bestempelen. Hoe zit dat bij jou? Vraag je genoeg door om bijwerkingen en medicatie-gerelateerde problemen in beeld te krijgen?
Training
Voor veel teams is het onduidelijk wat contra-indicaties (CI’s) betekenen en hoe je ze afhandelt. Denk bijvoorbeeld aan de contra-indicatie leverfunctiestoornissen, hartfalen of de CYP enzymen. Wat is de betekenis en wat doe je hiermee in de afhandeling? Wat is jouw rol als apothekersassistent omtrent contra-indicaties?
Training
Iedereen heeft kernkwaliteiten. Hoe duidelijker het beeld van je kernkwaliteiten, des te bewuster je die kunt inzetten op het werk en in privé-situaties. Ken jij je eigen kernkwaliteiten? En die van je teamleden? Door te begrijpen wat iedereen in het team te bieden heeft, kun je effectiever samenwerken.