Gespreksvoering

Gespreksvoering in de apotheek

Veel patiënten en apotheekbezoekers zien de apotheek alleen als een uitgiftepunt voor geneesmiddelen. Een plek waar ze eigenlijk zo snel mogelijk weer weg willen. Zonde en een gemiste kans, want de apotheek biedt zoveel meer! Maar hoe maak je patiënten duidelijk welke dienstverlening de apotheek écht biedt?

Wat ga je leren tijdens de training gespreksvoering?

Door nóg meer in gesprek te gaan en aan te sluiten bij de behoeften van de persoon die tegenover je staat aan de balie, laat je patiënten zien waarvoor zij terecht kunnen bij de apotheek. Tijdens de tweedaagse training gespreksvoering gaan we aan de slag aan de hand van de richtlijn Consultvoering van de KNMP. De richtlijn Consultvoering helpt je bij het voeren van een gestructureerd gesprek. Door het toepassen van deze methode betrek je actief de patiënt bij het gesprek en ontstaat een dialoog. Zo vind je een betere aansluiting bij de behoefte/vraag van de ander. De patiënt voelt zich gehoord wat bijdraagt aan de vertrouwensband tussen jou en de persoon in kwestie.

Opzet van de training

We vinden het belangrijk dat de theorie direct toepasbaar is in de praktijk. Daarom is de training opgedeeld in een theoriegedeelte en praktijkgedeelte. Het theoriegedeelte omvat korte en informatieve filmpjes in onze online leeromgeving. In het interactieve praktijkgedeelte oefenen we met casuïstiek en gesprekstechnieken. Dit gebeurt fysiek in de apotheek.

Consultvoering (training 1)

Tijdens de eerste trainingsdag behandelen we de basis van een (start)consult aan de balie.

Na de training weet je:

  • Uit welke 4 stappen de KNMP-richtlijn Consultvoering bestaat
  • Wat het doel is van deze 4 stappen
  • Wat de basisprincipes van communicatie zijn
  • Hoe het NLP-communicatiemodel werkt

En ben je in staat om:

  • Een gestructureerd gesprek te voeren volgens de KNMP-richtlijn consultvoering.
  • Een collega feedback te geven op zijn of haar farmaceutisch consult
  • Jouw gesprekshulp in te zetten bij het voeren van een consult.

Beperkte gezondheidsvaardigheden (training 2)

Tijdens de tweede trainingsdag gaan we in op het omgaan met beperkte gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid.

Na de training weet je:

  • Wat beperkte gezondheidsvaardigheden zijn
  • Hoe je beperkte gezondheidsvaardigheden herken
  • Hoe je communiceert met een patiënt met beperkte gezondheidsvaardigheden.

En ben je in staat om:

  • Je communicatie in een gesprek aan te passen naar de behoefte van de patiënt
  • Hulpmiddelen in te zetten om het gesprek te ondersteunen

Iedere training zal maximaal 2,5 uur duren. We gaan vooral praktisch aan de slag. Hoe kun je alles wat je leert uit de voorbereiding vertalen naar de praktijk aan de balie. Wees niet bang, we gaan geen rollenspellen ‘en public’ doen! Wat we wel gaan doen is in groepjes aan de slag.

Meer weten over de richtlijn Consultvoering? Kijk dan hier op de KNMP website

Voor wie

  • (Ziekenhuis)apothekersassistenten
  • Farmaceutisch consulenten
  • Apothekers
Informatie
  • Incompany
  • Op maat
  • maximaal 20 deelnemers
  • Accreditatie: 5 KABIZ punten
Neem contact met mij op over deze training



    • Samen beslissen over bijwerkingen
      “Zo’n bijwerking is vervelend, maar hoort erbij. Dat heb je al verschillende keren uitgelegd. Maar nu vraagt de patiënt alweer hoe het zit!“ Een training over kennis afgestemd op je gevoel: farmaceutische patiëntenzorg met Hoofd & Hart.
    • Medicatiebegeleiding in de 1e en 2e lijn
      “Je hebt alles geregeld, iedereen is op de hoogte wat er moet gebeuren. Waarom duurt het dan nog dagen voordat de patiënt met ontslag kan?“ Een training over kennis afgestemd op je gevoel: farmaceutische patiëntenzorg met Hoofd & Hart.
    • Farmaceutisch redeneren
      “Je kent de laatste richtlijnen uit je hoofd en tóch neemt die ene arts nooit een advies van je over“ Een training over kennis afgestemd op je gevoel: farmaceutische patiëntenzorg met Hoofd & Hart
    Wij gebruiken cookies om het surfgedrag op de website te analyseren.