Teamtraining - kennis & kunde

Kwaliteitsdenken: risico’s in het medicatieproces

Afbeelding KennisConnect training kwaliteitsdenken risico's in het medicatieproces

Voor wie

Wil je meer informatie over deze training?

Heb je interesse in onze training, wil je even sparren over jouw situatie of ben je op zoek naar meer informatie? Laat dan je gegevens achter via het contactformulier. We komen graag met je in contact en denken met je mee!

Informatie over deze training

Kwaliteitsdenken: risico’s in het medicatieproces

Onderzoek laat zien dat er diverse risico’s kleven aan het werken met medicatie, zoals administratieve fouten, verkeerde doseringen en misverstanden bij de medicatieoverdracht. De apotheek speelt een cruciale rol in het medicatieproces. Het is daarom nuttig om afzonderlijke onderdelen hiervan eens onder de loep te nemen. Waar in het proces kan het fout gaan? Hoe groot is het gevaar voor de patiënt? En is de fout meetbaar?

In deze training staat zelfreflectie centraal. Je krijgt inzicht in je eigen handelen en word je bewust van potentiële uitdagingen en gevaren. Je leert het belang van precisie, aandacht voor detail en het volgen van protocollen om fouten te voorkomen en passende acties te ondernemen.

Kwaliteitstrainingen saai? Nee, absoluut niet! Verwacht interactieve discussies en praktische tools om je aanpak te verbeteren. Zo versterk je samen met het team de kwaliteit en lever je de beste zorg aan de patiënt.

De training is specifiek gericht op belangrijke medicatieprocessen in de apotheek, zoals het baxterproces, receptverwerking en medicatieoverdracht. Het onderwerp is naar eigen keuze.

Leerdoelen

Na de training heb je:

1. Inzicht in jouw eigen handelen

  • Je ontwikkelt zelfreflectievaardigheden om het eigen handelen kritisch te evalueren binnen het medicatieproces
  • Je begrijpt de impact van persoonlijke handelingen op de kwaliteit en veiligheid van de patiëntenzorg
  • Je erkent het belang van nauwkeurigheid, aandacht voor detail en het volgen van protocollen om fouten te voorkomen

‌2. Kennis van risicoanalyse en -inschatting

  • Je verwerft kennis over methoden en technieken voor risicoanalyse
  • Je begrijpt het proces van risico-inschatting, inclusief het identificeren van potentiële fouten, het beoordelen van de ernst van deze fouten en het bepalen van de kans op optreden
  • Je bent in staat om meetbare criteria te gebruiken om de omvang van het gevaar voor de patiënt te bepalen en passende acties te ondernemen om risico’s te beheersen

‌3. Bewustwording van de risico’s rondom een medicatieproces

  • Je kunt potentiële risico’s identificeren die zich kunnen voordoen in elke fase van het medicatieproces
  • Je begrijpt de mogelijke gevolgen van fouten voor de patiëntveiligheid en de kwaliteit van zorg
  • Je herkent veelvoorkomende faalwijzen en het belang van vroegtijdige interventie om schade te voorkomen

Opbouw training

Tijdens de training nemen we een deel van het medicatieproces onder de loep. Ook bedenken we samen acties die je de volgende dag direct kunt uitvoeren. De training duurt 2,5 uur. We vullen de avond met een kleine hoeveelheid theorie, het bespreken van de voorbereidende opdracht en we gaan aan de slag met de risico-analyse. 

Heb je interesse in onze training?

Op dit moment is er nog geen nieuwe training gepland. Zodra er een nieuwe datum beschikbaar is, communiceren we de datum op deze pagina.

Wil je meer informatie of heb je interesse in een incompany training voor het volledige apotheekteam? Neem dan contact met ons op! We komen graag met je in contact en denken met je mee. Je kunt ons bereiken door te bellen of een whatsapp te sturen naar ons telefoonnummer: 0529-224009. Stuur je liever een e-mail? Dat kan via: info@kennisconnect.nl of vul ons contactformulier in. Dan nemen we je zo snel mogelijk contact met je op.

Bekijk al onze teamtrainingen

Training
Agressie in de apotheek is een groeiende zorg. Het kan variëren van verbale uitlatingen tot fysieke confrontaties. Dit heeft vaak diepgaande effecten op het team. Hoe herken je agressief gedrag? Hoe reageer je assertief zonder de situatie te laten escaleren? En hoe de-escaleer je om een veilige omgeving te handhaven?
Training
Bloedverdunners (anticoagulantia) zijn risicovolle geneesmiddelen die vaak voorgeschreven zijn aan kwetsbare patiënten. In de praktijk blijkt dat huisarts en apotheek informatie vanuit de specialist vaak als ‘waar’ bestempelen. Hoe zit dat bij jou? Vraag je genoeg door om bijwerkingen en medicatie-gerelateerde problemen in beeld te krijgen?
Training
Veel patiënten zien de apotheek alleen als een uitgiftepunt voor geneesmiddelen. Zonde want de apotheek biedt zorg! Jij maakt hierin het verschil in je consult aan de balie. Dreun jij een riedeltje op of sluit je gesprek aan bij de behoefte van de patiënt? Wat is de impact van jouw verbale, non-verbale en para-verbale communicatie?