Teamtraining - kennis & kunde

Medicatieverificatie: gespreksvoering bij opname- en ontslag in het ziekenhuis

Voor wie

Wil je meer informatie over deze training?

Heb je interesse in onze training, wil je even sparren over jouw situatie of ben je op zoek naar meer informatie? Laat dan je gegevens achter via het contactformulier. We komen graag met je in contact en denken met je mee!

Informatie over deze training

Medicatieverificatie: gespreksvoering bij opname- en ontslag in het ziekenhuis

Voor apothekersassistenten in het ziekenhuis is het voeren van opname- en ontslaggesprekken een cruciaal onderdeel van hun werk. In deze gesprekken is het belangrijk om in een korte tijd alle relevante geneesmiddelinformatie en het gebruik hiervan boven tafel te krijgen. Los van dit vakinhoudelijke aspect zijn deze gesprekken niet altijd gemakkelijk; je kunt te maken krijgen met boze patiënten, weerstand of verdrietige emoties. Het is belangrijk dat deze gesprekken soepel verlopen, omdat ze een grote impact kunnen hebben op de behandeling, het herstel en het welzijn van de patiënt.

Het implementeren van de KNMP-richtlijn Consultvoering in het gesprek met de patiënt helpt de zorgprofessional bij het voeren van een gestructureerd gesprek. Door te werken aan gespreksvaardigheden, ben je in staat om belangrijke informatie boven tafel te krijgen en in te spelen op de behoefte van de patiënt. Zo kun je patiënten informeren, geruststellen en betrokken houden. Op deze manier vergroot je niet alleen je eigen professionele vaardigheden, maar draag je ook bij aan een betere zorgervaring voor je patiënten.

Leerdoelen

Na de training heb je:

1. Inzicht in jouw manier van communiceren met de patiënt

  • Je begrijpt het nut en de noodzaak van het stellen van open vragen
  • Je bent je bewust van het belang van een dialoog met de patiënt, in plaats van een eenzijdige informatieoverdracht

2. Kennis van de richtlijn Consultvoering

  • Je begrijpt hoe de richtlijn Consultvoering is opgebouwd en hoe je deze kunt toepassen in de praktijk

3. Vaardigheden voor het voeren van een goed consult

  • Je ontwikkelt het vermogen om de patiënt actief bij het gesprek te betrekken
  • Je leert een gestructureerd gesprek te voeren, inclusief het stellen van open vragen en actief luisteren
  • Je bent in staat om een collega feedback te geven op zijn of haar Consultvoering
  • Je bent in staat om alle noodzakelijke geneesmiddelinformatie boven water te halen
  • Je kunt eventuele veranderingen in medicatie duidelijk uitleggen en de patiënt hierin begeleiden
  • Je bent in staat om op een effectieve manier om te gaan met de emoties van de patiënt

Opbouw training

Je doet een online voorbereiding met kleine opdrachten. Dit doe je thuis en duurt ongeveer 1,5-2 uur. Tijdens het praktijkgedeelte van de training maken we de vertaalslag van je kennis naar de patiënt. Zo kun je de kennis direct toepassen als je de volgende dag weer naar je werk gaat. Het praktijkgedeelte duurt 2,5 uur. We vullen de avond met een kleine hoeveelheid theorie, het uitwerken van de voorbereidende opdracht en we gaan aan de slag met casuïstiek.

Heb je interesse in onze training?

Heb je interesse in onze training? Of wil je meer informatie of gewoon even sparren? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We horen graag waar je naar op zoek bent en denken met je mee! Je kunt ons bereiken door te bellen of een whatsapp te sturen naar ons telefoonnummer: 0529-224009. Stuur je liever een e-mail? Dat kan via: info@kennisconnect.nl of vul ons contactformulier in. Dan nemen we je zo snel mogelijk contact met je op.

Bekijk al onze teamtrainingen

Training
Bloedverdunners (anticoagulantia) zijn risicovolle geneesmiddelen die vaak voorgeschreven zijn aan kwetsbare patiënten. In de praktijk blijkt dat huisarts en apotheek informatie vanuit de specialist vaak als ‘waar’ bestempelen. Hoe zit dat bij jou? Vraag je genoeg door om bijwerkingen en medicatie-gerelateerde problemen in beeld te krijgen?
Training
Veel patiënten zien de apotheek alleen als een uitgiftepunt voor geneesmiddelen. Zonde want de apotheek biedt zorg! Jij maakt hierin het verschil in je consult aan de balie. Dreun jij een riedeltje op of sluit je gesprek aan bij de behoefte van de patiënt? Wat is de impact van jouw verbale, non-verbale en para-verbale communicatie?
Training
Voor veel teams is het onduidelijk wat contra-indicaties (CI’s) betekenen en hoe je ze afhandelt. Denk bijvoorbeeld aan de contra-indicatie leverfunctiestoornissen, hartfalen of de CYP enzymen. Wat is de betekenis en wat doe je hiermee in de afhandeling? Wat is jouw rol als apothekersassistent omtrent contra-indicaties?