Teamtraining - teamontwikkeling

Omgaan met agressie

Afbeelding KennisConnect training agressie in de apotheek

Voor wie

Wil je meer informatie over deze training?

Heb je interesse in onze training, wil je even sparren over jouw situatie of ben je op zoek naar meer informatie? Laat dan je gegevens achter via het contactformulier. We komen graag met je in contact en denken met je mee!

Informatie over deze training

Omgaan met agressie

Agressief gedrag in patiëntgesprekken is een groeiende zorg. De lastige situatie kan variëren van verbale uitlatingen tot fysieke confrontaties. Dit heeft vaak diepgaande effecten op zowel het team als de patiënten. Agressief gedrag kan zich op verschillende manieren uiten, niet alleen in schreeuwen of fysiek geweld, maar ook in kwetsende opmerkingen of gemene woorden.

Agressief gedrag kan voortkomen uit verschillende oorzaken, waaronder pijn, angst, verwarring of zelfs onvermogen om hun behoeften te uiten. Het herkennen en begrijpen van deze onderliggende factoren is cruciaal om op een empathische en doeltreffende manier te kunnen reageren.

Welke vormen van agressie zijn er? Hoe kun je op een respectvolle en de-escalerende manier communiceren? Wat zijn je persoonlijke grenzen en wat staat er in het organisatieprotocol over het omgaan met agressieve patiënten?

Deze training geeft je inzicht in de complexiteit en diversiteit van agressief gedrag. Je leert hoe je op een adequate manier kunt de-escaleren. En hoe je escalatie kunt voorkomen door je eigen grenzen tijdig en op een respectvolle manier aan te geven.

Leerdoelen

Na de training heb je:

1. Inzicht in het herkennen van agressief gedrag en je eigen grenzen

  • Je herkent verschillende vormen van agressief gedrag
  • Je bent in staat je eigen persoonlijke grenzen te bepalen

2. Kennis over effectieve communicatie bij agressief gedrag

  • Je begrijpt de rol van verbale- en non-verbale communicatie om escalaties te voorkomen en effectief te communiceren met patiënten
  • Je bent je bewust dat effectieve communicatie binnen het apotheekteam bij draagt om gezamenlijk agressieve situaties aan te pakken op basis van het organisatieprotocol.
  • Je begrijpt het belang van nazorg na een incident van agressie en je leert van adequate rapportageprocedures

3. Vaardigheden in het herkennen, benoemen en de-escaleren bij agressief gedrag

  • Je leert de-escalerende technieken aan om situaties waarin agressie kan ontstaan te beheersen en te verminderen
  • Je ontwikkelt de vaardigheid om duidelijke grenzen te stellen en assertief te reageren zonder escalatie uit te lokken

Heb je interesse in onze training?

Heb je interesse in onze training? Meld je dan aan via onderstaand inschrijfformulier!

Wil je meer informatie of heb je interesse in een incompany training voor het volledige apotheekteam? Neem dan contact met ons op! We komen graag met je in contact en denken met je mee. Je kunt ons bereiken door te bellen of een whatsapp te sturen naar ons telefoonnummer: 0529-224009. Stuur je liever een e-mail? Dat kan via: info@kennisconnect.nl of vul ons contactformulier in. Dan nemen we je zo snel mogelijk contact met je op.

Wil je meer lezen? We schreven ook een blog: ‘Agressie in de apotheek, hoe ga je daar mee om?’ met tips om de situatie te de-escaleren en professioneel je mannetje te staan.

Meld je aan voor de training

Belangrijk om te weten: mocht je na inschrijving onverhoopt toch verhinderd zijn, laat dat ons dan minimaal 30 dagen voorafgaand aan de datum van de training weten. Bij niet tijdige afmelding zijn wij helaas genoodzaakt de kosten voor de training in rekening te brengen.

Aanmeldformulier voor de training

Bekijk al onze teamtrainingen

Training
Bloedverdunners (anticoagulantia) zijn risicovolle geneesmiddelen die vaak voorgeschreven zijn aan kwetsbare patiënten. In de praktijk blijkt dat huisarts en apotheek informatie vanuit de specialist vaak als ‘waar’ bestempelen. Hoe zit dat bij jou? Vraag je genoeg door om bijwerkingen en medicatie-gerelateerde problemen in beeld te krijgen?
Training
Veel patiënten zien de apotheek alleen als een uitgiftepunt voor geneesmiddelen. Zonde want de apotheek biedt zorg! Jij maakt hierin het verschil in je consult aan de balie. Dreun jij een riedeltje op of sluit je gesprek aan bij de behoefte van de patiënt? Wat is de impact van jouw verbale, non-verbale en para-verbale communicatie?
Training
Voor veel teams is het onduidelijk wat contra-indicaties (CI’s) betekenen en hoe je ze afhandelt. Denk bijvoorbeeld aan de contra-indicatie leverfunctiestoornissen, hartfalen of de CYP enzymen. Wat is de betekenis en wat doe je hiermee in de afhandeling? Wat is jouw rol als apothekersassistent omtrent contra-indicaties?